Mentalindex

Mentalindex för Perro de Agua Español

Sedan våren 2019 har Svenska Perro de Agua Español klubben ingått i SKK/KHMs pilotprojekt för införande av mentalindex (MI) baserat på Beteende- och Personlighetsbeskrivning Hund (BPH).

Under åren 2020–2021 låg projektet nere på grund av Covid19-pandemin. Nu, år 2024, lanseras det för att kunna användas som ett verktyg i avelssammanhang.

Svenska Perro de Agua Español klubbens syfte med att delta i projektet är att, med uppfödarnas hjälp, utvärdera om mentalindex kan vara ett användbart verktyg till stöd för systematiskt avelsarbete för mentala egenskaper hos Perro de Agua Español. I informationsbladet förklaras det vad mentalindex är och hur det kan användas som ett avelsverktyg i praktiken.

Ladda ner filen med mentalindex och gör din provparning

Är du osäker på hur du skall gå tillväga?

1. Excelfilen med all MI-data laddas ned när du klickar på länken ovan.
  2. Du kan välja att se mentalindex-data (flik 1) eller göra en provparning (flik 2).
  3. Tips! Jämför mentalindexen du får ut i provparningen med önskade värden (se bilaga).

MI-fil upplagd: 2024-07-30

Informationsblad om Mentalindex, framtaget